«زیباشناسی هالیوود: لذت در سینمای امریکا» بیانیه‌ای پرشور در دفاع از هالیوود است.


تاد برلینر در کتاب «زیباشناسی هالیوود: لذت در سینمای امریکا»، در بحث جسورانه‌ای این موضوع را مطرح می‌کند که فیلم‌های هالیوود به ما لذت زیباشناختی می‌دهند، و برای اثبات مدعای‌اش از مباحث فلسفی و روان‌شناختی سود می‌برد که منجر به شکل‌گیری تحلیل‌هایی از چندین فیلم هالیوودی بسیار آشنا و مطرح می‌شود. این کتاب بیانیه پرشوری‌ است در دفاع از هالیوود در مقابل انبوه منتقدانی که هالیوود را به‌دلیل زیباشناسی یکدست و در نتیجه انفعال‌آورش محکوم می‌کنند.

برلینر با بیانی شیوا و قابل‌فهم موفق می­‌شود تا در مواجهه با سینمای هالیوود به‌عنوان هنری عامه‌­پسند رویکرد تازه‌­ای ارائه کند، و از نمونه‌های عملی و استدلال‌های نظری برای دفاع از موضع‌اش در قبال مفهوم لذت زیباشناختی سود می‌برد و دیدگاه‌های­ش را در طیف وسیعی از فیلم‌های هالیوودی تشریح می‌کند.

در طول این کتاب، نویسنده به‌کمک شیوه مهندسی معکوس، طراحی زیباشناختی طیف متنوعی از فیلم‌های هالیوودی را موردتحلیل قرار می‌دهد. تاد برلینر کوشیده است در این ارزیابی از ظرفیت زیباشناسی هالیوود انجام دهد. برای نمونه، در طول کتاب فیلم‌های جریان اصلی زیادی، از جمله؛ کازابلانکا (۱۹۴۲)، شمال از شمال غربی (۱۹۵۲)، سرگیجه (۱۹۵۸)، پدرخوانده (۱۹۷۲)، گاو خشمگین (۱۹۸۰)، شوالیه تاریکی (۲۰۰۸)، همشهری کین (۱۹۴۱)، روشنایی‌های شهر (۱۹۳۱)، رودخانه سرخ (۱۹۴۸)، جنگل آسفالت (۱۹۵۰)، نابخشوده (۱۹۹۲)، روز استقلال (۱۹۹۶)، جنگ ستارگان (۱۹۷۷)، آرواره‌های کوسه (۱۹۷۵)، سربازان سفینه فضایی (۱۹۹۷)، برزیل (۱۹۸۵)، آخرین وسوسه مسیح (۱۹۸۸)، سخت‌جان (۱۹۸۸)، دستیار همه‌کاره او (۱۹۴۰)، غرامت مضاعف (۱۹۴۴)، ‌تارزان و رفیقه‌اش (۱۹۳۷)، نمایش بزرگ (۱۹۳۸)، بازگشت عاشق (۱۹۶۲)، کابوی شهری (۱۹۸۰)، راکی 3 (۱۹۸۲) و عجیب‌تر از داستان (۲۰۰۶) و . . .  مورد واکاوی و تحلیل قرار گرفته اند.

تاد برلینر، استاد مطالعات فیلم دانشگاه کارولینای شمالی آمریکاست. او مدرس مباحث زیباشناسی فیلم، تاریخ سینمای آمریکا، روایت و سبک است. برلینر، دو جایزه فالبرایت از جمله جایزه لاژلو اُرژاگ که به بهترین استاد تعلق می‌گیرد، را از آن خود کرده است. او موسس و رئیس گروه مطالعات فیلم دانشگاه کارولینای شمالی نیز هست. برلینر مدرک کارشناسی ارشد و دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی کالیفرنیا اخذ کرده است.
 
کتاب «زیباشناسی هالیوود: لذت در سینمای آمریکا»، در 416 صفحه، به قیمت 39000تومان و در 1000 تیراژ با ترجمۀ حسام‌الدین موسوی ریزی و ویراستۀ داود میرزایی در نشـر لِگا منتشر شده است.

دسته‌بندی نشده

انتشارات لگاتاد برلینرحسام الدین موسویکتاب زیباشناسی هالیوودکتاب زیباشناسی هالیوود: لذت در سینمای امریکانشر لگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *