ترجمۀ داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان چاپ شد

داستان‌های فکری فلسفی

داستان‌های فکری فلسفی


به گزارش خبرنگار مهر، سه‌عنوان از مجموعه «داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان» با ترجمه و تدوین مرتضی براتی به‌تازگی توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

مجموعه داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان که هر کدام از آن‌ها به‌نحوی کودکان و نوجوانان را درگیر مفاهیمی بنیادین چون آزادی، مرگ، دوستی، تبعیض، هویت و … می‌کند، پیشنهاد «بنیاد جهانی افلاطون» به‌عنوان داستان‌های مناسب فلسفی برای کودکان و نوجوانان است. این ‌مجموعه‌ داستان‌ها که ویژۀ کودکان و نوجوانان (برای رده‌های سنی ۶ سال به بالا)، والدین، مربیان، مدیران است، در قالب مجموعه‌ کتاب‌های «فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان» نشر لگا منتشر شده است.

متیو لیپمن بنیانگذار برنامۀ فلسفه برای کودکان، استاد فلسفه در دانشگاه کلمبیا بود و چون مشاهده می‌کرد دانشجویانش در ارائه استدلال منطقی ضعیف هستند، به این فکر افتاد برنامه‌ای طراحی کند که به پرورش مهارت‌های فکری، استدلال‌آوری، شفاف‌اندیشی، خود تصحیحی و … کمک کند. این برنامه که تأمل‌محور است به‌نحوی طراحی شد که به اهداف خود دست یابد مهم‌ترین محرک برای ایجاد کندوکاو فلسفی در برنامۀ فلسفه برای کودکان، داستان است. منابع متعددی در این زمینه وجود دارد.
با توجه به اهمیت و جذابیت موضوع، نشر لگا بین آثار خود، بخشی را تحت عنوان «فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان» اختصاص داد که به ترجمه و انتشار مهم‌ترین و به‌روزترین منابع در این حوزه می‌پردازد. دبیر این مجموعه مرتضی براتی، پژوهشگر و مترجم حوزۀ فلسفه برای کودکان است که با خانم جانا مور لون، شاگرد متیو لیپمن و مدیر گروه فلسفه برای کودکان دانشگاه واشنگتن و چند نفر دیگر از پژوهشگران برجسته این‌حوزه ارتباط دارد و در گزینش منابع با آن‌ها هم‌فکری می‌کند.

تابه‌حال ۵ کتاب در این‌حوزه با ترجمۀ براتی توسط این ‌ناشر منتشر و عرضه شده‌اند که عبارت‌اند از: ۱. «کودک فلسفی: پرورش توان فکری و فلسفی کودکان»، ۲. «پرسشگری و گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان» و ۳. «داستان های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان» در ۳ جلد.

این ناشر در قالب همین ‌مجموعه، کتاب‌های دیگری نیز در دست ترجمه و انتشار دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: «ایده‌های بزرگ و متفکران کوچک: فلسفه شرق و غرب برای کودکان و نوجوانان»، «دیده شده و شنیده نشده: چرا صدای کودکان مهم است» و «افلاطون اشتباه می‌کرد».

مجلدات اول تا سوم مجموعه «داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان» به‌ترتیب با ۹۹ صفحه، ۱۰۹ صفحه و ۱۰۶ صفحه منتشر شده‌اند. این‌کتاب‌ها همچنین با قیمت ۳۵، ۳۷ و ۳۶ هزار تومان به کتابفروشی‌ها آمده‌اند.

 

منبع: خبرگزاری مهر

نقد و بررسینقد و بررسی کتاب

افلاطونجانا مور لونداستانداستان فکری و فلسفیفبکفلسفهفلسفه برای کودکانفلسفه کودکان و نوجوانانفلسفه ورزیفلسفه‌ورزی برای کودکان و نوجوانانکتاب خوبکودکمرتضی براتینشر لگانوجوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *