دربارۀ مجموعۀ فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان

مرتضی براتی

مرتضی براتی


هدف و روندِ مجموعهٔ «فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان»

متیو لیپمن (زادۀ ۱۹۲۲ در نیوجرسی و درگذشتۀ سال ۲۰۱۰) فیلسوف آمریکایی و بنیانگذارِ «فلسفه برای کودکان»، استاد فلسفه در دانشگاه کلمبیا بود، او می‌دید که دانشجویانش در ارائۀ استدلال منطقی ضعیف هستند، بنابراین به این فکر افتاد تا برنامه‌ای طراحی کند که به پرورش مهارت‌های فکری، استدلال‌آوری، شفاف‌اندیشی و خودتصحیحی کمک کند. این برنامه که تأمل‌محور است به‌نحوی طراحی شده بود که به اهداف خود دست یابد و در این بین، مهم‌ترین محرک برای ایجاد کندوکاو فلسفی در برنامۀ فلسفه برای کودکان «داستان» به شمار می‌رود.

متیو لیپمن

متیو لیپمن

با توجه به اهمیت موضوع، نشر لِگا بخشی را تحت عنوان «فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان» اختصاص داده است که به ترجمه و انتشار مهم‌ترین و به‌روزترین منابع در این حوزه می‌پردازد. دبیر این مجموعه دکتر مرتضی براتی، پژوهشگر و مترجم حوزۀ فلسفه برای کودکان است که با خانم دکتر جانا مور لون، شاگرد برجستۀ متیو لیپمن و مدیر گروه فلسفه برای کودکان دانشگاه واشنگتن و چند نفر دیگر از پژوهشگران برجستۀ این حوزه در دنیا ارتباط مستقیم دارد، و در گزینش منابع با آن‌ها همفکری می‌کند. تاکنون ۵ کتاب با ترجمۀ ایشان در این باره در نشر لِگا منتشر شده است: ۱. «کودک فلسفی: پرورش توان فکری و فلسفی کودکان»، ۲. «پرسشگری و گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان»، ۳. «داستان های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان (در جلد)».

جانا مور لون

جانا مور لون

مایکل باروز

مایکل باروز

نشر لِگا، در این مسیر کتاب‌های دیگری نیز در دست ترجمه و انتشار دارد. از جمله: ۱. «ایده‌های بزرگ برای متفکران کوچک: فلسفه شرق و غرب برای کودکان و نوجوانان» ۲. «دیده و نشنیده: اهمیت صدای کودکان»، و ۳. «افلاطون اشتباه می‌کرد!» با تأمل و تانی در انتخاب منابع مناسب، لِگا بنا دارد به‌شکلی بسیار تخصصی و سنجیده در این حوزه عمل کند و امیدوار هستیم اتفاق نیک در حوزۀ آموزش در کشورمان رقم بزنیم.

مجموعۀ فلسفه‌ورزی برای کودکان

نقد و بررسینقد و بررسی کتاب

فبکفلسفه برای کودکانکتابکتاب کودککودکان و نوجواناننشر لگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *