جلسه نقد و بررسی کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ»

ادبیات فیلم فرهنگ

ادبیات فیلم فرهنگ


نقد و بررسی کتاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه سوره، به همت معاونت پژوهشی این دانشگاه و با همکاری دانشکدۀ هنر سوره، جلسۀ نقد و بررسی کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» اثر مایکل رایان به میزبانی رامتین شهبازی با حضور محسن فخری مترجم اثر، امیرعلی نجومیان منتقد کتاب و جمعی از استادان و دانشجویان علاقه‌مند در روز دوشنبه 1 دی‌ماه 99 به‌صورت آنلاین برگزار شد.

کتاب ادبیات، فیلم، فرهنگ: اصول‌ومبانی نقد گام‌به‌گام به‌سمت کسب مهارت در نقد می‌رود و به خواننده می‌آموزد که چه‌طور به‌شیوه‌ای نقادانه به دنیا بیندیشد و از مفروضات، ارزش‌ها و ایده‌های فرهنگی که بر آن‌ها متکی‌ست بیشتر مطلع شود. این‌کتاب به مدد مثال‌های ارائه‌شده، تمرکز بر استدلال و ایجاد ترکیبی بدیع از مطالعات ادبی، فرهنگی و سینمایی منبعی مهم و ضروری برای دانشجویان و خوانندگان تازه‌کار در عرصه نقد فرهنگی به‌شمار می‌رود.

این‌کتاب شامل اصول و مبانی به‌روز نقد معاصر است، و به‌جز فصول فرمالیسم، ساخت‌گرایی، نقد روانشناختی و تاریخی، نقدهای جدیدتر و پیشرویی مثل نظریه تکامل، مطالعات شناختی و نقد اخلاقی و نقد بومی را هم پوشش می‌دهد.

در ابتدای جلسه، امیرعلی نجومیان در رابطه با اهمیت کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» گفت: کتاب مایکل رایان دارای متنی خوانا و روان است و ادبیات تنها به‌عنوان متن دراین کتاب بیان نشده بلکه ادبیات در قالب سینما، فرهنگ و نقد نیز تعریف شده و به رویکردهایی مبتنی بر همین موارد در کتاب اشاره شده است.

وی در رابطه با رویکردهای نقادانه افزود: افرادی که به‌صورت نظری در حوزۀ سینما فعالیت می‌کنند تنها رویکردهای حوزۀ خود را می‌شناسند و شناختی از سایر رویکردها ندارند در حالی که اگر ریشه های رویکردهای نقادانه را بشناسیم متوجه خواهیم شد که بخش عمدۀ رویکردهای نقادانه از یک خواستگاه مشترک می‌آید.

در ادامه، محسن فخری در رابطه با انگیزۀ خود از ترجمۀ این اثر گفت: زبان شیوای کتاب و پیوندی که بین ادبیات، فرهنگ و سینما وجود داشت از جمله مواردی بود که سبب شد تا این کتاب را برای ترجمه انتخاب کنم و برای اینکه ترجمۀ این اثر به‌نحو احسن انجام شود از افراد زیادی در این حوزه کمک گرفتم و کار ترجمه را به‌صورت تیمی انجام دادم.

فخری در پاسخ به این سوال که کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» چه مخاطبانی را در برمی‌گیرد، افزود: دایرۀ مخاطبان این اثر به دلیل متن قابل فهم و خوانا گسترده است و همۀ دانشجویان حوزۀ علوم انسانی و هنر از جمله رشتۀ سینما می‌توانند از این کتاب استفاده کنند .

امیرعلی نجومیان با بیان اینکه کتاب‌های حوزۀ نقد در جامعه جایگاه مطلوبی ندارند گفت: متأسفانه امروزه این کتاب‌ها در نقدهای ژورنالیستی و تلوزیونی تأثیر چندانی نداشته و منتقدان از مباحثی که در حوزۀ دانشگاهی نقد گفته می‌شود استفاده نمی‌کنند و کسانی که به‌صورت منتقد در سطح کشور دانش آکادمیک لازم در این حوزه را ندارند و اساس تجربه‌های شخصی خودشان نقد می‌کنند .

وی در رابطه با نقد کتاب «ادبیات، فیلم، فرهنگ» افزود: فصل دهم کتاب دربارۀ مطالعات سینمایی است و با سایر فصل‌ها که رویکرد انتقادی دارد همخوانی ندارد و اینکه مایکل رایان یک ژانر را انتخاب کرده و یک فصل کتاب را به آن اختصاص داده از نظر من طبقه‌بندی صحیحی نبوده است.

نجومیان علاوه بر نقد کتاب به ویژگی‌های این اثر اشاره کرد و گفت: معرفی متون کلیدی در هر رویکرد و مطرح‌کردن پرسش‌های اساسی در انتهای هر فصل از ویژگی‌های حائز اهمیت این اثر است؛ این کتاب شامل تحلیل‌های عملی و کاربردیست که در فضای مطلوبی گنجانده شده است.

محسن فخری با بیان اینکه فرهنگ مجموعه‌ای از نشانه‌هاست افزود: فرهنگ و نشانه‌های فرهنگی در جوامع مختلف متفاوت است و مایکل رایان معتقد است برای شناخت هر فرهنگ باید به سراغ نشانه‌های فرهنگی رفت.

وی در ادامه در رابطه با نویسندۀ این اثر گفت: مایکل رایان یک نویسندۀ برجسته در حوزۀ نقد است که بر روی حوزه‌های مختلف کار می‌کند.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

نقد و بررسینقد و بررسی کتاب

ادبیات، فیلم فرهنگامیر علی نجومیانکتابکتاب سینماییلگامحسن فخرینشر لگانقدنقد ادبینقد سینمانقد فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *