چاپ مجموعۀ کتاب فلسفی «درنگ‌ها» آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، چهار کتاب «کودکی کشته می‌شود: در باب خوشیفتگی آغازین و رانۀ مرگ»، نوشتۀ سرژ لوکلر با ترجمۀ علی حسن‌زاده، «آفرینش و آنارشی: اثر هنری و دین سرمایه‌داری» نوشتۀ جورجو آگامبن با ترجمۀ هومن کاسبی، «پس از فوکوشیما: هم‌ارزی فاجعه‌ها»، نوشتۀ ژان  لوک نانسی با ترجمۀ نریمان جهانزاد و «فلسفۀ آلمانی: یک گفت‌وگو» نوشتۀ آلن بدیو و ژان_ لوک نانسی با ترجمۀ مشترک احسان پورخیری و حسین طیّب به‌تازگی توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند.

این‌کتاب‌ها عناوین اولیۀ مجموعۀ فلسفی «درنگ‌ها» هستند که این‌ ناشر چاپش را آغاز کرده است. مجموعۀ «درنگ‌ها» می‌کوشد مجموعه‌ای از کتاب‌های فلسفی کوتاه را از نویسندگان نامدار معاصر در زمینه‌های متفاوت، از ادبیات و زیبایی‌شناسی گرفته تا روانکاوی فرویدی_لاکانی، سنجش علوم شناختی، الاهیات، ایدئالیسم آلمانی و البته نقد سرمایه‌داری در دسترس خوانندگان فارسی‌زبان قرار دهد.

در رابطه با انتخاب عنوان «درنگ‌ها» برای این مجموعه؛ کلمه «درنگ» یادآور گام برگشت‌ناپذیر و گسست جبران‌ناپذیری است که فیلسوفان بزرگ مدرن نظیر؛ دکارت، کانت و هگل در اندیشۀ بشری وارد کرده‌اند، البته به همان اندازه اکتشافات فروید را نیز به ذهن متبادر می‌کند. افزون بر این، دال درنگ‌ها به نزاع و اختلاف بین خوانش‌ها و مفهوم‌پردازی‌های نویسندگان گردهم‌آمده در این مجموعه از گسست‌ها و وقفه‌های پیش‌گفته اشاره می‌کند. خلاصه این‌که، «درنگ‌ها» این سخن لاکان را از نو اعلام می‌کند که؛ «حقیقت نه-همه است».

کتاب «کودکی کشته می‌شود: در باب خوشیفتگی آغازین و رانۀ مرگ»، نوشتۀ سرژ لوکلر است.که با ترجمۀ علی حسن‌زاده عرضه شده و نهاده قدرت‌مندش این است که هر یک از ما در درونِ خویش کودکی برای کشتن داریم. این‌کودکِ شگرف چیزی نیست جز بازنمودِ میلِ مادر یا، به‌تعبیر فروید، «خودشیفتگیِ آغازین». بدونِ کشتنِ این کودک و بدونِ تکرارِ مدامِ این کشتار هرگز نمی‌توان سخنِ تازه گفت و عشق ورزید.

سرژ لوکلر نویسندۀ این‌کتاب، نخستین روانکاوِ لاکانی فرانسه، هریک از پنج فصلِ کتاب را با یک یا چند مورد پژوهیِ برگرفته از تجربه بالینی‌اش در مقامِ روانکاو آغاز می‌کند. سپس، در هریک از این پژوهش‌ها درون‌مایۀ اصلیِ کتاب را به مسائل و مفاهیمِ مهمِ دیگر پیوند می‌زند، مفاهیمی نظیرِ میل، سوژه، عشق، ‌تفاوتِ جنسی، رانۀ مرگ و جز این‌ها خودشیفتگیِ آغازین افزون بر این، در پی‌نوشت کتاب، ناتا مینور درباره «مواجهۀ غریبِ» زیگموند فروید و آرتور شنیتسلر بحث کرده است. پرسشِ اصلیِ پی‌نوشتِ کتاب پیش‌رو این است: «امر زنانه» چه جایگاهی در آثار و افکار این دو نویسنده بزرگ دارد؟

«آفرینش و آنارشی:اثر هنری و دین سرمایه‌داری» هم نوشتۀ جورجو آگامبن است که با ترجمۀ هومن کاسبی منتشر شده است. سقراط در رسالۀ «ته‌تتوس» به این‌نکته اشاره می‌کند که گرچه همواره مستقیم‌ترین راه، نزدیک‌ترین راه تلقی می‌شود، اما مسیر شناخت، نه مسیری مستقیم بلکه مارپیچی پر پیچ‌وخم است. در کتاب موردنظر نیز به همین قیاس، مخاطب نه با انکشاف تدریجی یک نظام بلکه با شبکه درهم‌تنیده‌ای از مفاهیم روبه‌روست که هر بار با ظهور مجدد خود، ظرایف تازه‌ای را از دیدگاهی جدید به بحث می‌افزایند.

آگامبن نویسنده و فیلسوف ایتالیایی در پنج فصل این‌کتاب و در خلال بحث دربارۀ مضامینی از اثر هنری گرفته تا فقر و کاپیتالیسم، در بسترهای مختلفی به مفاهیم بنیادین آفرینش، پتانسیل، فرمان و رابطۀ متقابل میان این مفاهیم می‌پردازد تا از این طریق مفهوم آرخه را روشن بسازد و به برون‌رفتی آن_ارشیک از نظام کنونی بیندیشد؛ استراتژی‌ای که هم از هرگونه آرخه فراتر می‌رود و هم از آنارشیِ قدرت و کاپیتالیسم.

سومین‌کتاب مجموعۀ «درنگ‌ها»، «پس از فوکوشیما: هم‌ارزی فاجعه‌ها» نوشته ژان _ لوک نانسی است که نریمان جهانزاد آن را ترجمه کرده است. در مارس ۲۰۱۱ سونامی‌ای در فوکوشیمای ژاپن رخ داد که باعث نشت و شیوع مواد اتمی به منطقه‌ خارج از تأسیسات هسته‌ای شد؛ رخدادی که اثراتش بین نسل‌ها گسترش خواهد یافت و تمام موجودات زنده را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. این واقعه را پس از چرنوبیل بزرگترین فاجعۀ اتمی دانسته‌اند. ژان_لوک نانسی در این‌کتاب در سرشت فاجعه‌ها در عصر جهانی‌شدن و تکنولوژی تأمل می‌کند. او می‌خواهد بر فاجعه‌گی فاجعه درنگ کند و در پایان به شرایط امکان تغییرِ وضعیت بیندیشد.

در جهان امروز ما آیا می‌توان وقوع فاجعه را بدون درنظرگرفتن عوامل سیاسی، تکنولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی فهمید؟ در عصری که از هر سو تحت سیطره و احاطۀ تکنولوژی‌هایمان هستیم آیا سخن‌گفتن از فاجعۀ «طبیعی» دیگر معنایی دارد؟ منطق حاکم بر این همبسته تکنولوژیکی_اقتصادی_سیاسی چیست؟ این‌ها از جمله پرسش‌هایی‌اند که نانسی در کتاب پیش‌رو تلاش کرده به آن‌ها پاسخ دهد.

و چهارمین عنوان مجموعۀ پیش‌رو هم «فلسفۀ آلمانی: یک گفت‌وگو» نوشتۀ آلن بدیو و ژان_ لوک نانسی است که با ترجمۀ مشترک احسان پورخیری و حسین طیّب عرضه شده است.

کتاب حاضر، متن گفت‌وگویی زنده و پویا بین دو تن از مهم‌ترین متفکران معاصر فرانسوی است که در سال‌های اخیر شهرتی جهانی به هم زده‌اند. نسب فکری_سیاسیِ آلن بدیو به جریان‌های منشعب از حزب کمونیست فرانسه در دهه ۱۹۶۰ بر می‌گردد و افق‌اش چیزی نیست جز ترسیم مختصات ایده کمونیسم. نانسی، اما، از دل سنتی هرمنیوتیکی_واسازانه برخاسته و یگانه راه گذار از بن‌بست‌های فکری_سیاسیِ کنونی در جهان را خوانش هرمنیوتیکی_واسازانه و نقادانه از فیلسوفان بزرگ آلمانی می‌داند؛ از کانت و هگل و مارکس گرفته تا هایدگر و آدورنو.

پویایی گفت‌وگوی این‌کتاب در آن است که هر دو فیلسوف چون آینه‌هایی شفاف در مقابل هم قرار گرفته‌اند و کوشیده‌اند تا حدّ ممکن درونی‌ترین نگرش‌های خود به فیلسوفان سنت آلمانی را آفتابی کنند. تقاطع و درهم‌تنیدگی سنت‌های متقابل و بعضاً متضاد دو جغرافیای عظیم تفکر در اروپای پس از روشنگری، احتمالاً ویژگی جذاب این کتاب باشد.

این‌کتاب‌ها با ۱۰۰ تا ۱۵۴ صفحه و قیمت ۲۴ تا ۴۰ هزار تومان عرضه شده‌اند.

منبع: خبرگزاری مهر

نقد و بررسینقد و بررسی کتاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *