«فهم زندگی» آلفرد آدلر؛ کتابی دربارۀ روانشناسی فردنگر

فهم زندگی

فهم زندگی


به قلم صادق وفایی

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فهم زندگی» نوشتۀ آلفرد آدلر به‌تازگی توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب یکی از عناوین مجموعۀ «معنای زندگی» است که این‌ناشر چاپ می‌کند.

آلفرد آدلر (۱۹۳۷_ ۱۸۷۰) نویسنده این‌کتاب، از اولین افرادی بود که به‌طور جدی به نظریۀ زیگموند فروید علاقمند شد. چون می‌دانست فروید دریچۀ نوینی را در توسعۀ دانش روان‌پزشکی و روان‌شناسی باز کرده است. آدلر به گروه مباحثۀ فروید پیوست و در سال ۱۹۱۰ رئیس «انجمن روان‌کاوی وین» شد. اندکی پس از آن، اختلاف بین دیدگاه‌های او با عقاید فروید و یونگ منجر به استعفای وی از آنجا شد.

نظریۀ آدلر در عین حال که عمیقاً مدیون همکار سابقش بود، از همان ابتدا رویکردی مستقل به فرمول‌بندی مشکلات روان‌شناسی انسان و یافتن راه‌حل آن‌ها داشت. آدلر در سال ۱۹۱۲ «انجمن روان‌شناسی فردنگر» [Individual Psychology] را دایر کرد. این انجمن به‌جای پیروی از اصول علمیِ سفت‌وسخت فرویدی‌ها بر اهمیت اتخاذ دیدگاهی گسترده و پذیرا به شخصیت انسان تأکید داشت. نام او در کنار فروید و یونگ ‌به‌عنوان یکی از پدران بزرگ «روان‌درمانی مدرن» آمده است

«آلفرد آدلر بنیان‌گذار مکتب روانشناسی فردنگر است.»
فهم زندگی

فهم زندگی

کتاب «فهم زندگی» مقدمه‌ای بر کارهای آلفرد آدلر یکی از برجسته‌ترین بنیان‌گذاران روانشناسی مدرن و نیز بنیان‌گذار مکتب «روانشناسی فردنگر» است و نمایی کلی از مفاهیم اصلی نظریۀ وی برای مخاطبان عمومی و دانشجویان ارائه می‌کند؛ عقدۀ حقارت و برتری، خاطرات اولیه به‌عنوان کلیدی برای شناخت شخصیت، تعبیر خواب، عشق، ازدواج، کودکان، تمایلات و مشکلات جنسی.

روان‌شناسی فردنگر نوعی سیستم است که از طریق آن می‌توان افراد را شناخت. این مکتب روان‌شناسی ارزش ویژه‌ای در «خودیاری، زندگی سازمانی و دنیای مشاوره و روان‌درمانی» دارد. روان‌شناسی فردنگر یک فلسفه است؛ چشم‌اندازی از آینده و روشی برای یاری در درک و دریافت این امر که خودمان و دیگران چگونه به فردی که اکنون هستیم، تبدیل شده‌ایم. روان‌شناسی فردنگر یک روان‌شناسی اجتماعی است که افراد را به‌صورت واحدهایی با عملکرد تام در نظر می‌گیرد که باید به‌نوعی با زندگی در مجاورت یکدیگر روی یک سیاره روبه‌رو شوند. نیاز ما به یکدیگر غیرقابل‌انکار است؛ زیرا ما انسان‌ها بدون هم زنده نمی‌مانیم. بنابراین، یکی از اصول مهم روان‌شناسی فردنگر، علاقۀ اجتماعی است.

منبع: خبرگزاری مهرنیوز

نقد و بررسینقد و بررسی کتاب

آدلرآلفرد آدلرروانشناسیروانشناسی فردنگرروانکاویفرویدفهم زندگیکتاب روانکاویمعنای زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *