کتاب «فلسفۀ رمان» نوشتۀ بری استاکر منتشر شد.

فلسفه-رمان

فلسفه-رمان


به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «فلسفۀ رمان» نوشته بری استاکر به‌تازگی با ترجمه یاسر پوراسماعیل توسط نشر لگا منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب زیبایی‌شناسی رمان را از منظر فلسفۀ اروپایی قاره‌ای می‌کاود و نظریه‌ای را دربارۀ تعریف و اهمیت فلسفی رمان به‌مثابه ژانری ادبی ارائه می‌دهد. نویسنده کتاب، پژوهشگر و در حال حاضر استاد دانشگاه فنی استانبول است.

«فلسفه رمان» دیدگاه‌های اندیشمندان گوناگونی را بررسی می‌کند که آثارشان در نقد ادبی و زیبایی‌شناسی قاره‌ای محل بحث بوده‌اند، از جمله میخائیل باختین، گئورگ لوکاچ، تئودور آدورنو و والتر بنیامین. کتاب با بررسی مطالبی در فلسفه و زیبایی‌شناسی قرن هجدهم و فلسفه یونان باستان، مرور جامعی بر دیدگاه‌های اصلی در فلسفۀ رمان به دست می‌دهد. از جمله مطالبی که در این کتاب برجسته می‌شوند می‌توان به این‌ها اشاره کرد: اهمیت دیدگاه ویکو درباره حماسه در فهم رمان، اهمیت دیدگاه کی‌یرکگارد درباره رمان و آیرونی و نیز سایر دیدگاه‌های زیبایی‌شناسانه او، امکان‌های مختلف نگرش «تقلیدی» یا «محاکاتی» به رمان و اهمیت پروست در فهم این ژانر در همه وجوه فلسفی‌اش، و ارتباط و تعامل بحث زیبایی‌شناسی فلسفی رمان با بحث فلسفه‌ای که در قالب رمان نوشته می‌شود.

سرفصل‌ها

فصل اول کتاب پیش‌رو در رابطه با کلیّت نسبت رمان با فلسفه اختصاص دارد. فصل دوم، حماسه را در نقش پیش‌رمان نزد ارسطو و ویکو بررسی می‌کند. فصل سه به بررسی نخستین اندیشه فلسفی درباره رمان در هگل و رمانتیسم آلمانی می‌پردازد. فصل چهارم هم بحث پیگیرتر کی‌یرکگارد را درباره رمان بررسی می‌کند. فصل پنجم دربارۀ نخستین اثر عمده‌ای که محورش رمان است بحث می‌کند، یعنی نوشته‌های لوکاچ و ملاحظات بعدی او درباره رمان. فصل ششم بر تلقی باختین از رمان در چارچوب زمان تاریخی و کثرت صداها متمرکز است.

موضوع فصل ۷ تفکر درباره رمان است از جهت بازنمایی و نگرشی اومانیستی به تاریخ، مخصوصاً در آورباخ، بررسی‌های مارکسیستی این موضوع در بنیامین و این تلقی مارکسیستی که این موضوع آرمانی ازدست‌رفته در آدورنو است. فصل ۸ به زوال محاکات به‌مثابه بازنمایی در تلقی ژیرار از رقابت و همین‌طور جایگاه میل، خشونت و مرگ در باتای، بلانشو، فوکو و دریدا می‌پردازد. فصل ۹ با بهره‌گیری از فصول قبلی، تلاش پروست را برای رمان مطلق بررسی می‌کند و بعد از آن فصل ۱۰ دوباره به‌سراغ درون‌مایه‌ای می‌رود که در اینجا مطرح شده و در سرتاسر فصول به آن پرداخته شده است: امتزاج فلسفه و ادبیات.

این‌کتاب با ۲۶۸ صفحه و قیمت ۸۶ هزار تومان منتشر شده است.

نقد و بررسینقد و بررسی کتاب

بری استاکرتاریخ رمانرمانفلسفۀ رمانیاسر پوراسماعیل

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *