آیین رونمایی از کتاب «کودک فلسفی: پرورش توان فکری و فلسفی کودکان»


آیین رونمایی از کتاب «کودک فلسفی» نوشتۀ جانا مور لون (مدیر مرکز فلسفه برای کودکان دانشگاه واشنگتن و رئیس بنیاد جهانی افلاطون )، و با ترجمه دکتر مرتضی براتی (استاد و مدرس فلسفه برای کودکان)، شامگاه 17 آذرماه 1398 در مرکز فرهنگی هنری کانون شمارۀ یک اهواز، با حضور مدیرکل و جمعی از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

کتاب «کودک فلسفی» والدین را راهنمایی می‌کند که چگونه با آرامش با پرسش‌های فلسفی کودکان در هر سنی برخورد کنند. جانا مور لون معتقد است برای اینکه کودکان از نظر عاطفی بالغ شوند، باید میل و توانایی خود را برای تفکر انتزاعی در مورد خود و تجربیاتشان پرورش دهند. این کتاب راه‌های ساده‌ای را ارائه می‌دهد که والدین می‌توانند با پرسش‌های فلسفی فرزندان خود درگیر شوند و به پرورش “خود فلسفی” آن‌ها کمک کنند.

مور لون پیشرو نهضت در حال رشد برای حمایت از کندوکاو فلسفی در میان کودکان است. او در این کتاب سال‌ها تجربه با کودکان، معلمان و والدین را ترسیم می‌کند تا پیشنهاداتی کاربردی _ به نثری ملموس و روشن _ برای نحوۀ الهام‌بخشیدن به کاوش فلسفی کودکان ارائه دهد.  این کتاب به‌خوبی از عهده این کار برآمده است.

 

 

جانا مور لون طی یادداشتی بر انتشار ترجمۀ فارسی کتاب «کودک فلسفی» در ایران می‌نویسد:  بسیاری از کودکان شیفتۀ تفکر دربارۀ پرسش­‌های فلسفی در باب مفاهیمی مانند دوستی، عشق، هویت، دانش، زیبایی، مرگ و واقعیت هستند. تشویق آن‌ها به بیان و بررسی ایده‌های خودْ کمک می‌کند تا ابزارهایی را ایجاد کنند که به‌وسیلۀ آن‌ها این ایده‌ها را با اطمینان و به‌خوبی بیان کنند، همچنین فضای متفاوتی را در روابط ما با آن‌ها می­‌آفریند؛ فضایی که در آن، با یکدیگر در مورد پرسش­‌های مهم خود کندوکاو می­‌کنیم.

کودکان، در کندوکاو فلسفی با دیدگاه‌های نو و خلاق با جهان برخورد می‌کنند. آن‌ها چندان نگران نیستند که اشتباه کنند، مضحک و یا اینکه چقدر هوشمند و دانا به نظر برسند و در تأیید عدم‌قطعیت یا پریشانی، بی‌­پرده و روراست هستند. آن‌ها با به اشتراک‌گذاری صریح افکار خود به‌راحتی با صدای بلند با ایده‌ها بازی می­‌کنند. از آنجایی‌که کودکان نسبت به دانسته‌­های خود اطمینان کمتری دارند، پذیرایی زیادی برای بررسی تمام دیدگاه‌های ممکن از خود نشان می­‌دهند _ جهت‌گیری‌ای که برای کندوکاو فلسفی ضروری، اما برای بزرگ‌سالان بسیار چالش‌برانگیز است.

اغلب گفته می­‌شود که فلسفه «با حیرت آغاز می‌­شود» و آغاز حیرت در دوران کودکی است. حیرت و شگفتی در مورد تجربه‌­ها و رمزورازهای زندگی، اساس انسان‌بودن.است، اما بیشتر وقت­‌ها با بزرگ‌شدن این میل را از دست می­دهیم. ما به این باور می‌رسیم که بهتر است وقت‌مان را صرف چیزهای دیگر کنیم. به نظر من این نوعی باختن است. فلسفه­‌ورزی با کودکان به همۀ ما، بزرگ‌سالان و کودکان، کمک می­‌کند تا در طول زندگی‌هایمان حیرت‌زده بمانیم.

بسیار خوشحالم که کتاب «کودک فلسفی» اکنون به زبان فارسی ترجمه شده است و برای خوانندگان در بخش جدیدی از جهان در دسترس خواهد بود. از مرتضی براتی به‌خاطر مشتاقی و سخت­کوشی­اش سپاسگزارم. آرزو می‌کنم همۀ کودکان به‌عنوان افرادی دارای بینش­های مهم در مورد برخی از ژرف­ترین پرسش­های زندگی جدی گرفته شوند. (جانا مور لون، سیاتل، واشنگتن/ ژوئن  2019)

 

«کودک فلسفی: پرورش توان فکری و فلسفی کودکان» در 224 صفحه و به قیمت 39000 تومان در نشر لگا عرضه شده است.

 

منبع تصاویر: پایگاه خبری کودک و نوجوان (کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان)

دسته‌بندی نشده

#لگاp4cاستاد فلسفهانتشارات لگاجانو مور لونفبکفلسفه کودکانفلسفه کودکان و نوجوانانکانون پرورش فکریکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانکتاب فلسفهکتاب کودک فلسفیمترجممرتضی براتینشر لگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *