شادترین انسان‌های جهان


روزنامۀ گاردین به‌نقل از پل دولان، نویسندۀ کتاب «رهایی از افسانۀ زندگی بی‌عیب و نقص» [منتشرشده در نشر لگا] و استاد رفتارشناسی مدرسۀ عالی علوم اقتصادی لندن که کتابش در فستیوال هنر و ادبیات «هی» در ولز عرضه شد، نوشت: زنان مجرد با شاخص‌هایی که در این کتاب آمده است، شادتر از زنانی هستند که فرزند یا شوهر دارند و نسبت به آنان بیشتر عمر می‌کنند

به‌گفتۀ این دانشمند بریتانیایی شاخص‌هایی همچون ازدواج و تربیت فرزند که تاکنون به طور سنتی برای سنجش میزان «خوشبختی» افراد به کار برده می‌شد، شامل نشانگرهای دقیق «شادی» نبوده‌اند. پل دولان با ذکر این که میزان شادی افراد الزاماً منوط به همسر و فرزند داشتن نیست، می‌گوید: «ما در این زمینه با مطالعه رفتار افراد در طول زندگی به داده‌های خوبی رسیده‌ایم. بر اساس آنچه دریافته‌ایم باید بگویم اگر مرد هستید، شاید بهتر باشد.دنبال ازدواج بروید، ولی اگر زن هستید زیاد به آن فکر نکنید.»

به گفتۀ آقای دولان مردها از ازدواج بیشتر سود می‌برند چون آن‌ها را به «آرامش» می‌رساند. او همچنین گفته است: «مردها بعد از ازدواج کمتر ریسک می‌کنند، حقوق بیشتری می‌گیرند و بیشتر عمر می‌کنند. اما زنان بعد از ازدواج تا آخر عمر مشغول تحمل‌کردن می‌شوند و نسبت به زنی که ازدواج نکرده زودتر می‌میرند. بنابراین سالم‌ترین و شادترین زیرمجموعۀ جمعیتی انسان‌ها را زنانی تشکیل می‌دهند که هرگز ازدواج نکرده و فرزند نداشته‌اند.»

پل دولان در کتاب «رهایی از افسانۀ زندگی بی‌عیب و نقص» نمونه‌هایی از نتایج «تحقیقات کاربرد زمان» در آمریکا را ذکر می‌کند که در آن میزان احساس شادی و غصه نزد افراد مجرد، متأهل، مطلقه، متارکه کرده و همسر مرده بررسی شده است.

گفت‌وگومصاحبهنقد و بررسی

ازدواجپل دولانخوشبختیدولانرفتارشناسیزنان متاهلزنان مجردشادترین انسان‌های جهانمتاهلمجرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *