نمایشنامۀ درخت یکی از عناوین مجموعه 10 جلدی تئاتر به مثابۀ زندگی اثر یوجینو باربا است که با ترجمۀ محسن تمدنینژاد از سوی نشر لِگا منتشر شده است. هر کدام از این کتابها شامل یکی از اجراهای مطرح گروه اودین تئاترت همراه با متن اجرایی آن نمایش است. همچنین هر جلد مقالاتی دربارۀ شیوۀ کار و چگونگی شکلگیری آن اثر از ابتدا تا پایان را شامل میگردد.
در کتاب درخت علاوه بر متن نمایشنامه، دربارۀ فرایند شکلگیری آن نیز صحبت شده است. همچنین یاداشتهای شخصی بازیگران و کارگردان که هرکدام از زاویۀ دید خود به این اثر پرداختهاند و دربارۀ چگونگی شکلگیری نمایش صحبت نمودهاند نیز در کتاب موجود است. این نمایشنامه و مطالبی که در این کتاب منتشر شده است محصول کار آزمایشگاهی و کارگاهی است که توسط یوجینو باربا و گروه اودین تئاترت اجرا شده و به اجرا رسیده است.
درخت و ریشههایش عنوان مقالهای از بارباست که در آن دربارۀ چگونگی شکلگیری شخصیتهای این نمایش صحبت مینماید. اینکه بعضی از داستانهای کوتاه و صفحۀ حوادث روزنامهها چگونه به او در ساختن شخصیت تازه برای نمایش درخت یاری نموده است.
روبرتا کارری، یکی از شخصیتهای نمایش درخت یادداشتی با عنوان در چنگال کرونوس نوشته و در آن دربارۀ اجراهای این نمایشنامه و صحبتهای باربا در مورد این اثر سخن گفته است. همچنین از نحوۀ کار باربا با بازیگران و ایدههای او حین بازی نوشته است. کارری در این مطلب دربارۀ چگونگی شکلگیری شخصیت نمایشنامه بهواسطۀ بازیگران میگوید.

نمایشنامۀ درخت
اعضای گروه اودین تئاترت
در یاداشت سوم این کتاب جیک جیکی از شاخۀ خشک که ایبن ناگل راسموسن آن را نوشته است؛ شاهد گفتوگوی او و یوجینو باربا دربارۀ نوع پوشش و ظاهر این بازیگر و نحوۀ شکلگیری شخصیت مدنظر کارگردان هستیم. که در نهایت خود بازیگر آن را خلق مینماید. در بخشی از این متن آمده است که: شاهد بودم که کارگردان بهخاطر جزئیات تکنیکی از کوره در میرود و مشاهده کردم که او چند روز به سختی کار کرد. او تا زمان رسیدن به راهکار، ناامید نشد. شوکه شدم وقتی که او ناگهان ارتباطی غیرمنتظره در میان تکههای شناور آزاد کسب کرد. آن یافته (که به شکلی کاملاً طبیعی جای خودش را در اجرا باز کرد) به نحوی اجرا را مستحکم کرد.
پاراواتی باول یکی از بازیگران نمایش درخت است که همزمان با شروع اجرای این نمایش در سال 2016 به گروه اودین تئاترت پیوست. او در یادداشتی تحت عنوان دو پرنده روی درخت دربارۀ حضورش در این نمایش و تجربهای که از همکاری با این گروه تئاتری به دست آورده سخن میگوید.
«ضروری» عنوان یادداشت دیگر از بازیگر نمایش درخت، دونالد کیت است. او به زندگی خود، ورودش به گروه اودین تئاترت سال 2006 و شروع به کارش با یوجینو باربا صحبت مینماید. کیت در قسمتی از این یادداشت آورده است که: با جدیت در پی کشف یک مدخل در این اجرا هستم. این مدخل چیزی است که میتواند بر آن متمرکز شوم یا اینکه میتواند درهایی را به روی کاراکتر بگشاید. میتواند یک شعر یا بعضی مواد خام باشد که صادقانه با آنچه در حال خلقش هستم سخن بگوید.
«جنگ یک چهره دارد»، «اجرای یک نیایش»، «آخرین نمایش» و «تقدیس خیال» عناوین دیگر مطالبی است که در این کتاب میخوانیم. در این کتاب با نحوۀ رشد و شکلگیری شخصیتهای نمایش درخت و چگونگی همکاری بعضی از بازیگران با این نمایش و گروه اودین تئاترت و طراحی لباس و چهرهپردازی شخصیتها در این اثر آشنا میشویم.
در این کتاب عکسهایی از باربا و بعضی از بازیگران گروه اودین تئاتر نیز کار شده است. لازم به ذکر است نمایش درخت در بهمنماه سال 1395 به مدت پنج شب در سالن حافظ تهران توسط یوجینو باربا و گروه اودین تئاترت روی صحنه رفته است. نمایشنامۀ درخت داستان مواجهه انسانها با درختی بیبرگ است.
برشی از نمایشنامه:
زن ایگبویی: شما که هستید؟ شما هم گریزانید؟
آئورلیانو: ما راهبیم و مشغول نیایشکردن.
زن ایگبویی: اینجا چه میکنید، در سایۀ این درخت بیبرگ؟
سرافینوس: چشم به راه بازگشت پرندگانیم.
آئورلیانو: زیرا این درخت حتی در این صحرای سوری شکوفه خواهد داد.
زن ایگبویی: نه! این درختی است که، در آفریقا بردهفروشان قربانیانشان را وادار مینمایند اینجا راه بفرایند، پیش از آنکه آنها را به اقیانوس روی عرشه کشتی بفرستند.
سرافینوس: این درختی است که پرندگان را باز میگرداند.
زن ایگبویی: این درخت فراموشی است. هر کس اطراف درخت راه برود دیگر سرزمین، خانه و خانوادهاش را از یاد میبرد.
سرافینوس: به خاطر خواهی آورد. خاطره چیزی است که از آنچه فراموش نمودهای باقی مانده است. (صفحه 122)
نشر لگا کتاب درخت اثر یوجینو باربا را با ترجمۀ محسن تمدنی نژاد در 600 نسخه، 140 صفحه و با قیمت 22000 تومان منتشر نموده است.