نگاهی دقیق تر به نقاشی کیش‌و‌مات

کیش‌مات

کیش‌مات


درباره نقاشی کیش‌و‌مات

اگر بازی شطرنج بلد باشید، می‌دانید که همه چیز به زمانی بستگی دارد که شاه هر دو طرف دیگر نمی‌تواند حرکت کند. هنگامی که شاه به دام می‌افتد، طرف برنده اعلام می‌کند «مات» و بازی تمام می‌شود. 

تابلویی وجود دارد که زمانی در موزهٔ لووْر پاریس آویزان شده بود که توسط فردریش موریتز آگوست رتز کشیده شده بود. امروزه این تابلو در میان مردم با نام کیش‌و‌مات شناخته می‌شود که اکنون در دستان شخصی است و در حراج کریستی در سال 1999 فروخته شده است. این نقاشی دو شطرنج باز را به تصویر کشده است. یکی شیطان است که متکبرانه و با اعتماد به نفس ظاهر شده است. بازیکن دیگر مردی است که مایوس به نظر می‌رسد. اگر شیطان پیروز شد، روح مرد را به دست می‌آورد.

کشف استاد بزرگ شطرنج

طبق افسانه و احتمالاً واقعیت، داستان به این صورت پیش می‌رود. یک استاد بزرگ شطرنج با این نقاشی جذاب در موزهٔ لووْر در کنار نقاشی‌های معروف دیگری مانند مونالیزا روبرو شد. استاد اعظم مدت زیادی به صفحه شطرنج در نقاشی خیره شد و سرانجام متوجه چیز شگفت‌انگیزی شد. تعبیر معمولی از نقاشی (که شیطان مرد را در «کیش‌‌ومات» داشت) نادرست بود. اگرچه به نظر می‌رسید شیطان پیروز آشکار است، اما در واقع برنده نبود. مردی که فکر می‌کرد در حال باخت است، در واقع برنده بود. با توجه به چیدمان مهره های باقی‌مانده روی صفحه شطرنج، شاه او یک حرکت دیگر داشت. این حرکت سرنوشت ساز او را برنده بازی می‌کرد. استاد بزرگ با کیوریتور تماس گرفت و تشخیص داد که عنوان «کیش‌ومات» با صحنه مناسب نیست زیرا بازیکنی که به نظر می‌رسید، در واقع توانایی شکست‌دادن حریف خود را داشت، اگرچه او هنوز متوجه نشده بود. پادشاه‌ش یک حرکت دیگر داشت.

پیامدهای معنوی

حالا در مورد پیامدهای معنوی این نقاشی با من در مورد آن‌چه استاد بزرگ کشف کرد فکر کنید.بارها در کتاب مقدس، خدا به مردم خود اطمینان می‌دهد که همیشه راهی برای فرار از موقعیت‌هایی وجود دارد که در آن زمان ناامید کننده به نظر می‌رسد. 

  • هنگامی که مردم یهودا به دلیل گناهکاری خود به بابل تبعید شدند، خدا آشکار کرد که روز آزادی در آینده فرا خواهد رسید. 
  • همان‌طور که خداوند برای بنی اسرائیل آب در بیابان فراهم کرد، در سفر طولانی آن‌ها به سمت خانه نیز برای آن‌ها آب فراهم کرد.
  • پسر کوچکی در یوحنا6 فقط دو ماهی و چند قرص نان داشت تا هزاران نفر را سیر کند. شبیه کیش‌ومات به نظر می‌رسید، اما برای پادشاه ما یک حرکت دیگر باقی مانده بود! آن‌ها دوازده سبد غذایی که پس از صرف غذا باقی مانده بود جمع‌آوری کردند.
  • در عهد عتیق، دانیال در لانه شیرهای گرسنه بود. شبیه کیش‌ومات بود، اما برای پادشاه ما یک حرکت دیگر باقی مانده بود و دانیال سالم ماند.
  • در جان8، به نظر می‌رسید که یک کیش‌ومات برای زن، در مورد کشته شدن توسط مردان عصبانی با سنگ. اما عیسی به زن گفت که برو و دیگر گناه نکن.
  • در جمعه خوب، جنایت‌کار کنار عیسی بر روی صلیب فکر کرد که این پایان است، با این حال او همچنان توبه کرد.

بنابراین اغلب در زندگی ما دنیا را آشفته می‌دانیم. با جنگ، خشونت، یک بیماری همه‌گیر مرگبار، بیکاری، ازدواج‌های سخت، افسردگی، انزوا، و موارد دیگر… ما به راحتی می‌توانیم ناامید شویم. خدای خالق ما، هنوز یک حرکت باقی مانده است! زندگی و آینده ما در دستان اوست. خداوند تنها پادشاهی است که هرگز نمی‌توان شکست داد. واین در اثر معروف کیش‌و‌مات به‌خوبی نشان داده شده است.

نقد و بررسی

اثر هنریشطرنجکیش و ماتموزه لوور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *