کتاب فلسفه گربه‌ای | گربه ها: فیلسوفان واقعی

کتاب فلسفه گربه‌ای

کتاب فلسفه گربه‌ای


کتاب فلسفه گربه‌ای به تازگی از نشر لگا منتشر شده‌ است.

جان گری، اندیشمندی که به خاطر نقدهای تکان‌دهنده‌اش بر غرور علمی و انسان‌گرایی مشهور است، اکنون تمرکز خود را به سمت گربه‌ها و رابطه آن‌ها با انسان و جهان سوق داده‌ است.

در طول تاریخ فلسفه، تلاش‌های متفکران برای تسکین اضطراب انسان، به تراژدی یا کمدی قابل پیش‌بینی تبدیل شده است. اندیشمندانی از اسپینوزا گرفته تا بردیایف، به دنبال پاسخ به پرسش‌های همیشگی بشر بوده‌اند: چگونه شاد باشیم، چگونه نیکو باشیم، چگونه محبوب باشیم، و چگونه در جهانی در حال تغییر و گذرا زندگی کنیم. اما شاید بتوانیم درس‌های بیشتری را از گربه‌ها، آن موجوداتی که بیشترین توجه ما را جلب کرده‌اند، فرا بگیریم.

در کتاب فلسفه گربه ای چه می گذرد؟

در کتاب “فلسفه گربه ای” ، فیلسوف جان گری شیوه زندگی گربه ها را کشف می کند که عاری از اضطراب و خودآگاهی بیش از حد است و نشان می دهد که چگونه آنها پاسخ هایی به سوالات بزرگ عشق و وابستگی، مرگ و میر، اخلاق و خود را در خود دارند. گربه خانگی مونتنی، که زندگی بدون بررسی او ممکن است ارزش زندگی را داشته باشد; Meo، بازمانده جنگ ویتنام با ظرفیت غیرقابل انکار برای “شادی بی باک”; و Saha، قهرمان گربه ای داستان کوتاه “گربه” اثر کولت، که تمثیلی درباره تله های حسادت انسانی است.

گری با کاوش در ماهیت گربه ها و آنچه می توانیم از آنها بیاموزیم، تفکری عمیق و تحریک آمیز در مورد حماقت استثنایی انسان و وضعیت اساساً آسیب پذیر و تنها ما ارائه می دهد. او مسیری را به سوی زندگی بدون توهم و خیال پردازی ترسیم می کند و نشان می دهد که چگونه می توانیم در برابر بحران و تحول مقاومت کنیم و خود را با صحنه ای تغییر یافته وفق دهیم، همانطور که گربه ها همیشه انجام داده اند.

چرا فلسفه‌ی گربه ای ؟

جان گری با ارائه‌ مجموعه‌ای جذاب از فلسفه و ادبیات، استدلال می‌کند که ما می‌توانیم از گربه‌ها چیزهای زیادی یاد بگیریم:

گربه‌ها نیازی به فلسفه ندارند. آنها با پیروی از طبیعت خود، از زندگی‌ای که طبیعت به آنها بخشیده است، راضی هستند. در انسان‌ها، برعکس، نارضایتی از طبیعت آنها به نظر می‌رسد طبیعی است. انسان با نتایج قابل پیش‌بینی غم‌انگیز و مضحک، هرگز از تلاش برای تبدیل شدن به چیزی که نیست دست نمی‌کشد. گربه‌ها چنین تلاشی نمی‌کنند…

اگر گربه‌ها می‌توانستند جستجوی معنای انسان را درک کنند، با صدای بلند به پوچی آن می‌خندیدند.

مشاهدات گری در مورد گربه‌ها بدون شک برای هر کسی که گربه‌ای در زندگی خود دارد، جذاب خواهد بود.

ممکن است گاهی اوقات به وجود ساده و عاری از دغدغه گربه خود مارلی حسادت کنم، اما به سختی می‌توان تصور کرد که چنین زندگی‌ای را برای خودم بخواهم. تفکرات گری در نهایت به رساله‌ای علیه اومانیسم و لیبرالیسم تبدیل می‌شود.

کتاب فلسفه گربه ای

جان نیکلاس گری، فیلسوف سیاسی انگلیسی است که به فلسفه تحلیلی و تاریخ اندیشه‌ها علاقه دارد. او در سال ۲۰۰۸ از سمت استاد مدرسه تفکر اروپایی در مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن بازنشسته شد. گری در در روزنامه‌های گاردین، تایمز ادبی ساپلمنت و نیو استیتسمن، سردبیر اصلی نقد کتاب است. 

منبع: سایت ویرگول

نقد و بررسی کتاب

جان گریفلسفه زندگیکتاب فلسفهکتاب‌های نشر لگامجموعه معنای زندگیمعنای زندگینشر لگا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *